Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Telefon med basfunktioner*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
Bärbar dator*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
försvagar elevernas skrivförmåga** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.* |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Smarttelefon*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.*** |
Pekdator*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.** |
Feedback till eleverna** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.* |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.* |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Främjar lärande och läranderesultat.* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2019 och 22.3.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.