Årsrapport 1.1.2019-22.3.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Telefon med basfunktioner***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Bärbar dator***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
försvagar elevernas skrivförmåga**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).**
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Pekdator***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Applikationer som använder generativ artificiell intelligens (AI)***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.**
Feedback till eleverna**
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Främjar lärande och läranderesultat.*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.