Årsrapport 1.1.2022-28.5.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Telefon med basfunktioner***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.**
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).**
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)**
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
minskar elevernas intresse för studierna **
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.**
försvagar elevernas matematiska förmåga*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. *
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.*
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT*
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Pekdator***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.***
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.***
Stationär dator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. **
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Feedback till eleverna*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.