Årsrapport 1.1.2023-28.1.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Bärbar dator***
Se frågans fördelning: Bärbar dator
Medeltal för den egna svarargruppen 1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT***
Se frågans fördelning: På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Se frågans fördelning: Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.***
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).***
Se frågans fördelning: Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal**
Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
Se frågans fördelning: Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
Se frågans fördelning: Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Se frågans fördelning: Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *
Se frågans fördelning: Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt:
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).*
Se frågans fördelning: Jag kan använda smidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Se frågans fördelning: minskar elevernas samarbete med andra elever
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Pekskärm eller presentationsskärm*
Se frågans fördelning: Pekskärm eller presentationsskärm
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *
Se frågans fördelning: ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*
Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Se frågans fördelning: IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*
Se frågans fördelning: Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att presentera information i undervisningssituationer *
Se frågans fördelning: Att presentera information i undervisningssituationer
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Stationär dator***
Se frågans fördelning: Stationär dator
Medeltal för den egna svarargruppen -1.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.**
Se frågans fördelning: Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.**
Se frågans fördelning: Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.**
Se frågans fördelning: Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)**
Se frågans fördelning: Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill**
Se frågans fördelning: Jag kan använda IKT-apparater som skolan tillhandahåller för eleverna när jag vill
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.**
Se frågans fördelning: Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer**
Se frågans fördelning: På mina lektioner studerar eleverna regelbundet i elektroniska lärmiljöer
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.**
Se frågans fördelning: Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.*
Se frågans fördelning: I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*
Se frågans fördelning: Bedömning av elevernas lärande med digitala prov
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Smarttelefon*
Se frågans fördelning: Smarttelefon
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Se frågans fördelning: Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion)
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*
Se frågans fördelning: Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Se frågans fördelning: Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*
Se frågans fördelning: Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Pekdator*
Se frågans fördelning: Pekdator
Medeltal för den egna svarargruppen 0.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. *
Se frågans fördelning: Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Se frågans fördelning: Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:

Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*
Se frågans fördelning: Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.*
Se frågans fördelning: Jag vägleder mina elever att agera i enlighet med upphovsrättens grundläggande principer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.