Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Bärbar dator*** |
Smarttelefon*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal** |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. * |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
På min skola stöttar kollegor varandra i IKT-frågor utan separat ersättning.* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Vid behov kan jag använda videomedierad undervisningsprogramvara och verktyg i min undervisning (t.ex. Teams, Meet, Zoom).* |
Jag använder digitala enheter och innehåll regelbundet i min undervisning.* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: * |
Telefon med basfunktioner* |
På min skola arbetar en avlönad pedagogisk stödperson som hjälper till med pedagogisk användning av IKT* |
I den pedagogiska användningen av informations- och kommunikationsteknik tar jag tillvara på elevernas kunskaper och de idéer de ger* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna* |
Stationär dator*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Främjar lärande och läranderesultat.** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Jag lär mina elever (regelbundet) olika medborgerliga färdigheter i informationssamhället, online-verksamhet och inflytande.** |
Jag känner till planen som styr utvecklingen inom IKT i min kommun. ** |
Mina elevers föräldrar har möjlighet att delta i utvärderingsprocessen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.* |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).* |
Pekdator* |
försvagar elevernas skrivförmåga* |
Jag har utnyttjat de tidigare resultaten från denna undersökning i utvecklingen av mitt arbete.* |
I den fortgående bedömningen av elevernas lärande använder jag data som erhålls från elektroniska bedömningsverktyg, det vill säga lärandeanalytik.* |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.* |
Feedback till eleverna* |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper* |
Jag erbjuder eleverna upplevelser av att använda IKT i interaktion och nätverkande.* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2024 och 17.4.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.