Årsrapport 2021

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)***
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)***
Bärbar dator***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Feedback till eleverna***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.***
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.***
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
minskar elevernas intresse för studierna ***
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.***
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.**
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.**
försvagar elevernas matematiska förmåga**
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.**
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).**
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
minskar elevernas samarbete med andra elever*
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.*
förbättrar elevernas studieprestationer*
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) *
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Pekdator***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
Telefon med basfunktioner***
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Smarttelefon***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper**
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare**
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.**
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.**
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna**
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.*
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)*
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
Stationär dator*
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.