Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag kan använda mångsidigt någon digital lärandemiljö (t.ex. Moodle, SanomaPro, Pedanet, itslearning)*** |
Interaktiv tavla (t.ex. SmartBoard, Promethean)*** |
Bärbar dator*** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Mina elevers föräldrar deltar i bedömningen av elevens lärande med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
Jag använder programvara som utnyttjar videoförbindelser i undervisningen (t.ex. Adobe Connect, Skype).*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Feedback till eleverna*** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*** |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
I bedömningen av elevernas lärande utnyttjar jag digitalt portfolioarbete.*** |
Mina elever bygger en egen portfolio i en digital lärmiljö.*** |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag utnyttjar lärandeanalytik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
IKT:s betydelse i undervisningen och lärandet Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
Det är enkelt att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen.** |
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.** |
försvagar elevernas matematiska förmåga** |
Att utnyttja digitala läromedel Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.** |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.* |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
minskar elevernas samarbete med andra elever* |
Mina elever kan fungera enligt de grundläggande principerna för upphovsrätten.* |
förbättrar elevernas studieprestationer* |
Digitala informationskällor (t.ex. webbsidor, wiki, uppslagsverk) * |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Pekdator*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har varit nyttig.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*** |
Telefon med basfunktioner*** |
I min skola finns en pedagogisk stödperson som hjälper med användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Smarttelefon*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Att stöda multidisciplinärt och fenomenbaserat lärande.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper** |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor ** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare** |
Jag handleder mina elever regelbundet för ansvarsfull och lagenlig användning av internet.** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Jag lär mina elever olika sätt genom vilka de kan delta i samhällelig verksamhet på webben.* |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
Simulations- och modelleringsprogram (t.ex. AutoCad, 123D Design)* |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information* |
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.* |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * |
Stationär dator* |
Att möjliggöra eller stöda muntliga presentationer som eleverna håller ensamma eller tillsammans* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.