Årsrapport 1.1.2012-23.3.2023

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.*
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Används trådlöst nät vid din skola?***
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.***
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.***
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.***
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ***
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ***
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").***
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). ***
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. ***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).***
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.***
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.***
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.***
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.***
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.***
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).***
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).***
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.***
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.**
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).**
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).**
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.**
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).**
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?**
Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.**
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.**
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.**
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.**
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).**
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.**
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*
Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).*
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).*
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.*
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.*
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.11 %1.1.2012-23.3.2023År 2014 0102030405060708090100

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.175 %45 %62 %87 %74 %42 %58 %53 %43 %62 %41 %56 %73 %56 %63 %55 %72 %32 %37 %23 %20 %28 %25 %27 %26 %21 %18 %23 %19 %22 %16 %16 %19 %21 %19 %21 %12 %18 %18 %15 %15 %14 %16 %21 %14 %16 %13 %16 %15 %15 %15 %10 %12 %11 %14 %12 %10 %6 %13 %7 %16 %17 %11 %6 %7 %5 %5 %7 %5 %2 %3 %2 %2 %14 %16 %18 %29 %24 %6 %16 %17 %10 %20 %13 %17 %13 %10 %21 %15 %13 %9 %14 %4 %2 %8 %6 %8 %8 %5 %3 %7 %4 %7 %3 %3 %5 %7 %6 %8 %1 %6 %6 %4 %4 %3 %4 %8 %4 %5 %3 %6 %6 %6 %5 %2 %4 %3 %5 %4 %3 %1 %6 %2 %8 %9 %4 %1 %2 %1 %1 %2 %2 %2 %1 %1 %1.1.2012-23.3.2023År 2014 0102030405060708090100