Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.* |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* |
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Används trådlöst nät vid din skola?*** |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.*** |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. *** |
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** |
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. *** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).*** |
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.*** |
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*** |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*** |
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.*** |
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*** |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*** |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.** |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).** |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).** |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.** |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?** |
Jag kan handleda elever till kritiskt tillägnande av medieläsfärdighet.** |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.** |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.** |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).** |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.** |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* |
Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).* |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).* |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.* |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).* |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?* |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.* |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.* |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).* |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.* |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.* |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.* |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.* |
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.* |
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.* |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2012 och 23.3.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.