Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
| Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). Medeltal för den egna svarargruppen 1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda dokumentkamera smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering. Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.*** Se frågans fördelning: Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. *** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
| Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.** Se frågans fördelning: Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.** Se frågans fördelning: Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.* Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.). Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?*** Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort? Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -1.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare). Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.*** Se frågans fördelning: Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer). Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.*** Se frågans fördelning: Min skola stöds IKT-utbildning deltagande. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
| Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
| På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag kan använda dataprojektor smidigt.** Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.** Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).** Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet). Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).** Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress). Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
| Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.* Se frågans fördelning: Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. * Se frågans fördelning: Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.* Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).* Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.* Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?* Se frågans fördelning: Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner? Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). * Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
| Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.* Se frågans fördelning: Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
| År 2016 | År 2015 | |
|---|---|---|
| SanomaPron pelit | 38 | 30 |
| Imovie | 23 | 13 |
| Google-sivustot | 55 | 41 |
| Bokseriens uppgifter | 57 | 46 |
| Ipad tillämpningar för undervisning | 26 | 16 |
| Elektroniskt material av läroböcker | 64 | 55 |
| 34 | 23 | |
| Sanoma pro | 62 | 53 |
| IPad appseja | 27 | 19 |
| Sanomapro.fi | 52 | 42 |
| Otavas lärospel och uppgifter | 30 | 24 |
| Otava opepalvelu | 36 | 30 |
| Otavan opepalvelu | 30 | 24 |
| Yles opettaja.tv | 38 | 32 |
| SpelEtt | 21 | 16 |
| Google Earth | 30 | 26 |
| Yle Areena | 58 | 53 |
| WSOY:s lärospel | 23 | 19 |
| Varierande sidor som samlats från internet | 55 | 50 |
| Perunakellari | 30 | 26 |
| Minecraft | 1 | 0 |
| Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 51 | 47 |
| Perunakellari.fi | 25 | 22 |
| Google bilder | 69 | 65 |
| LukiMat | 13 | 10 |
| Pedanet | 38 | 34 |
| Opettaja.tv | 26 | 24 |
| Papunet | 23 | 21 |
| KiVa-spel | 12 | 10 |
| Wikipedia | 67 | 64 |
| Edu.fi | 27 | 24 |
| Papunet.fi | 19 | 17 |
| YouTube | 81 | 79 |
| Windows Movie Maker | 16 | 14 |
| Kirjakuja.fi | 19 | 18 |
| Pages | 6 | 5 |
| Microsoft Paint | 21 | 20 |
| Yle Levande Arkiv | 32 | 30 |
| GIMP | 7 | 6 |
| Paint Shop Pro | 5 | 4 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
| År 2016 | År 2015 | |
|---|---|---|
| Fronter | 2 | 15 |
| Google Docs | 16 | 24 |
| Abitreenit | 5 | 10 |
| Google Drive | 19 | 26 |
| Moodle | 8 | 13 |
| Adobe Connect | 2 | 4 |
| Microsoft Excel | 36 | 42 |
| Google-översättare | 24 | 28 |
| SMART Notebook | 6 | 8 |
| Google+ | 5 | 7 |
| LibreOffice Writer | 6 | 8 |
| Adobe Acrobat | 29 | 32 |
| OpenOffice Write | 12 | 13 |
| Adobe Photoshop | 6 | 7 |
| Geogebra | 5 | 6 |
| Picasa | 5 | 5 |
| Dropbox | 13 | 13 |
